Shaykh Muhammad al-Saalih al-‘Uthaymeen رحمه الله
was asked about piercing a girls’ nose or
ear for the sake of beautification.
The correct view is that there is nothing wrong with
piercing the ear, because one of the aims that is achieved by that is wearing
permissible jewellery. It is known that the women of the Sahaabah had earrings
that they wore in their ears. The pain is light, and if the piercing is done
when the girl is small, it heals quickly.
With regard to piercing the nose, I do not remember
that the scholars said anything about it, but it is a kind of mutilation and
deforming of the appearance as we see it, but perhaps others do not see it that
way. If a woman is in a country where putting jewellery in the nose is seen as a
kind of adornment and beautification, there is nothing wrong with piercing the
nose.
Majmoo’ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen (4/137).
Shaykh Saalih al-Fawzaan حفظه الله
said:
There is nothing wrong with piercing the ears of a
girl in order to put jewellery in her ears. This is still done by many people,
and even at the time of the Prophet صلى الله عليه وسلم women used to
wear jewellery in their ears and elsewhere without being rebuked for it.
With regard to it hurting the girl, the purpose of it
is in her interests, because she needs jewellery, and to adorn herself. Piercing
the ears serves a permissible purpose and is allowed because of need. Just as it
is permissible to carry out surgery and cauterize her if that is needed on
medical grounds, it is also permissible to pierce her ear in order to put
jewellery in it, because it is something that she needs, and it is something
that does not hurt very much, and does not have a great effect on her.
Fataawa al-Shaykh al-Fawzaan (3/324).
سئل الشيخ محمد بن صالح العثيمين
:
عن حكم ثقب أذن البنت أو أنفها من
أجل الزينة ؟
فأجاب : [ الصحيح أن ثقب الأذن لا
بأس به ، لأن هذا من المقاصد التي يتوصل بها إلى التحلي المباح ، وقد ثبت أن نساء
الصحابة كان لهن أخراص يلبسنها في آذانهن ، وهذا التعذيب تعذيب بسيط ، وإذا ثقب في
حال الصغر صار برؤه سريعاً .
وأما ثقب الأنف : فإنني لا أذكر فيه
لأهل العلم كلاماً ، ولكنه فيه مُثلة وتشويه للخلقة فيما نرى ، ولعل غيرنا لا يرى
ذلك ، فإذا كانت المرأة في بلد يعد تحلية الأنف فيها زينة وتجملاً فلا بأس بثقب
الأنف لتعليق الحلية عليه ] . انتهى كلام الشيخ .
المصدر : "مجموع فتاوى ورسائل الشيخ
ابن عثيمين" (4/137) .
قال الشيخ صالح
الفوزان – حفظه الله - :
لا بأس بثقب أذن
الجارية لوضع الحلي في أذنها ، ومازال هذا العمل يفعله الكثير من الناس ، حتى كان
في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ، فإن النساء كن يلبسن الحلي في آذانهن وغيرها من
غير نكير .
وأما كونه يؤلم
الجارية : فالمقصود بهذا مصلحتها ؛ لأنها بحاجة إلى الحلي ، وبحاجة إلى التزين ؛
فثقب الأذن لهذا الغرض مباح ومرخص فيه لأجل الحاجة ، كما أنه يجوز جراحتها للحاجة
وكيها للحاجة والتداوي ، كذلك يجوز خرق أو ثقب أذنها لوضع الحلي فيه ؛ لأنه من
حاجتها ، مع أنه شيء لا يؤلم كثيراً ، ولا يؤثر عليها كثيراً
.
" فتاوى الشيخ
الفوزان " ( 3 / 324 ) .
http://www.ajurry.com/vb/showthread.php?t=10263
http://www.ajurry.com/vb/showthread.php?t=10263
Bin Baz's opinion http://www.binbaz.org.sa/mat/18575.
No comments:
Post a Comment