Doing ghusl for Jumu’ah is
prescribed as Sunnah when getting ready to go to the
prayer
Does the obligatory ghusl done before
Fajr exempt one from also having to do ghusl for Jumu’ah, or
not?
The Sunnah is to do ghusl on Friday when
getting ready to go to Jumu’ah, and it is preferable to do that when one is
about to head for the mosque, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)
said: “When any one of you goes to Jumu’ah, let him do ghusl.” (Narrated by
al-Bukhaari, al-Jumu’ah, 882 – this
version was narrated by him; Muslim, al-Jumu’ah,
845).
If one does ghusl at the beginning of the
day, that is sufficient, because ghusl on Fridays is a confirmed Sunnah (Sunnah mu’akkadah), and
some scholars said that it is obligatory. So this ghusl should be done regularly
on Fridays, preferably when one is about to set out for the mosque, as stated
above, because this is more clean, and more likely to put a stop to offensive
odours. One should also take care to apply perfume and wear nice clothes. When
setting out for the mosque one should take care to be solemn in one’s demeanour,
and to make his stride short, because each step wipes out a bad deed and Allaah
raises a person one degree thereby. So he should proceed in a solemn and careful
manner. When he reaches the mosque, he should enter with his right foot first,
send blessings and peace upon the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him),
and mention the name of Allaah, and say, “A’oodhu Billaah il-‘Azeem wa
bi wajhih il-kareem wa sultaanih il-qadeem min al-shaytaan il-rajeem; Allaahumma
iftah li abwaab rahmatika (Is seek
refuge with Allaah the Almighty and in His noble Face and His eternal Dominion,
from the accursed Shaytaan; O Allaah, open to me the gates of Your mercy).” Then
he should pray as much as Allaah wills he should pray. He should not push
between two people. After that he should sit and wait, either reading Qur’aan,
or reciting dhikr and prayers for forgiveness, or in silence, until the imaam
comes. He should listen attentively when the imaam gives the khutbah, then he
should pray with him. If he does that then he will have attained a great deal of
good. It says in a saheeh hadeeth that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)
said: “Whoever does ghusl, then comes to Jumu’ah and prays whatever Allaah wills
that he should pray, then listens attentively to the khateeb until he finishes
the khutbah, then prays with him, will be forgiven his sins between that and the
other Friday plus three days.” (Narrated by Muslim, al-Jumu’ah, 1418). That is
because a good deed earns a tenfold reward.
Majmoo’
Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd
al-‘Azeez ibn ‘Abd-Allaah ibn Baaz (may Allaah have mercy on him),
part 12, p. 404
غسل الجمعة سنة
عند التهيؤ للصلاة
هل يكتفى بالغسل
الواجب قبل صلاة الفجر للجمعة أم لا ؟.
السنة غسل يوم الجمعة عند
التهيؤ لصلاة الجمعة ، والأفضل أن يكون ذلك عند التوجه إلى المسجد ، لقول النبي صلى
الله عليه وسلم : ( إذا راح أحدكم إلى الجمعة فليغتسل ) رواه البخاري (الجمعة/882) واللفظ له ،
ومسلم (الجمعة/845) .
وإذا كان اغتسل في أول النهار أجزأه ، لأن غسل يوم الجمعة سنة مؤكدة
، وقال بعض أهل العلم بالوجوب ، فينبغي المحافظة على هذا الغسل يوم الجمعة والأفضل
أن يكون عند توجهه إلى الجمعة كما تقدم ، لأن هذا أبلغ في النظافة ، وأبلغ في قطع
الروائح الكريهة ، مع العناية بالطيب واللباس الحسن ، وكذلك ينبغي له إذا خرج إليها
أن يعتني بالخشوع وأن يقارب بين خطاه ، لأن الخطا تحط بها السيئات ويرفع الله بها
الدرجات فينبغي أن يكون له خشوع وعناية ، وإذا وصل إلى المسجد قدم رجله اليمنى ،
وصلى على رسول الله عليه الصلاة والسلام وسمى الله وقال : أعوذ بالله العظيم وبوجهه
الكريم وسلطانه القديم من الشيطان الرجيم ، اللهم افتح لي أبواب رحمتك ، ثم يصلي ما
قدر الله له ، ولا يفرق بين اثنين ، وبعد ذلك يجلس ينتظر إما في قراءة وإما في ذكر
واستغفار أو سكوت حتى يأتي الإمام ، ويكون منصتاً إذا خطب الإمام ، ثم يصلي معه ،
فإذا فعل ذلك فقد أتى خيراً عظيماً .
وجاء في الحديث الصحيح عن النبي
صلى الله عليه وسلم أنه قال : ( من اغتسل ثم أتى الجمعة فصلى ما قدر له ثم أنصت
للخطيب حتى يفرغ من خطبته ثم يصلي معه غُفِر له ما بينه وبين الجمعة الأخرى وفضل
ثلاثة أيام ) رواه مسلم
(الجمعة/1418) واللفظ له .
وذلك لأن الحسنة بعشر أمثالها .
كتاب مجموع فتاوى
ومقالات متنوعة لسماحة الشيخ العلامة عبد العزيز بن عبد الله بن باز - رحمه الله -
ج/12 ص/404.
No comments:
Post a Comment