Blogger Template by Blogcrowds.


Encouraging Muslims to observe
Sawm on the Day of `Ashura'


(Part No. 15; Page No. 397)


155- Encouraging Muslims to observe Sawm on the Day of `Ashura'

All praise be to Allah Alone and peace and blessings be upon the Messenger of Allah and upon his family, companions, and whoever follows his teachings.

It is authentically reported that the Prophet (peace be upon him) used to observe Sawm (Fast) on the Day of `Ashura’ (10th of Muharram) and he would encourage people to do so. This is because on that Day Allah (Exalted be He) rescued Moses (Musa, peace be upon him) and his people and destroyed Pharaoh and his people. Therefore, it is Mustahab (desirable) for every male and female Muslim to observe Sawm on that Day i.e. the 10th day of Muharram, to express their gratitude to Allah (Glorified and Exalted be He). In addition, it is Mustahab to observe Sawm on the day preceding `Ashura' or on the succeeding day in order to differ from the Jews with regard to the way of observing this Sawm. However, a person may observe Sawm for the three days altogether i.e. the ninth, the tenth, and the eleventh of Muharram for it is reported that the Prophet (peace be upon him) stated: Differ from the Jews and observe Sawm for one day before `Ashura' and one day after it. According to another narration: Observe Sawm for a day before (the Day of `Ashura') or after it. It is also authentically reported that when the Prophet (peace be upon him) was asked about observing Sawm on the Day of `Ashura', he (peace be upon him) said: Allah expiates by it the sins of the
(Part No. 15; Page No. 398)

past year. There are many other Hadith encouraging Muslims to observe Sawm on the Day of `Ashura'. The calendar shows that Saturday will be the 30th of Dhul-Hijjah of this current year 1416 A.H. Nevertheless, sighting the new moon may confirm this or prove it is the first of Muharram 1417 A.H. and that Dhul-Hijjah of the year 1416 A. H. is only 29 days. Accordingly, it is better for Muslims this year to observe Sawm on Monday and Tuesday to be on the safe side as Sunday may be the 9th of Muharram if Dhul-Hijjah is only 29 days, or the 8th if Dhul-Hijjah is 30 days. However, observing Sawm on Sunday, Monday, and Tuesday is good as doing so is a further precaution to guarantee applying the Sunnah (a commendable act) and because observing Sawm on three days of each month is a well-established Sunnah as explained previously. Finally, I ask Allah to guide us and all Muslims to all that pleases Him and to make us all amongst those who hasten to all goodness. Verily, Allah is the Most Generous, the Most Bountiful. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions!


`Abdul `Aziz ibn `Abdullah ibn Baz

General Mufty of the Kingdom of Saudi Arabia

Chairman of Council of Senior Scholars

and the Department of Scholarly Research and Ifta'

http://alifta.com/Fatawa/FatawaChapters.aspx?View=Page&PageID=2982&PageNo=1&BookID=14



 الترغيب في صوم يوم عاشوراء
(الجزء رقم : 15، الصفحة رقم: 397)


155 - الترغيب في صوم يوم عاشوراء 

الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن اهتدى بهداه، أما بعد:
فقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه كان يصوم يوم عاشوراء ويرغب الناس في صيامه؛ لأنه يوم نجى الله فيه موسى وقومه، وأهلك فيه فرعون وقومه؛ فيستحب لكل مسلم ومسلمة صيام هذا اليوم شكرًا لله عز وجل، وهو اليوم العاشر من المحرم. ويستحب أن يصوم قبله يومًا أو بعده يومًا مخالفة لليهود في ذلك، وإن صام الثلاثة جميعًا التاسع والعاشر والحادي عشر فلا بأس؛ لأنه روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال:  خالفوا اليهود صوموا يومًا قبله ويومًا بعده  وفي رواية أخرى:  صوموا يومًا قبله أو يومًا بعده  . وصح عنه صلى الله عليه وسلم أنه سئل عن صوم يوم عاشوراء فقال:  يكفر الله به السنة التي
(الجزء رقم : 15، الصفحة رقم: 398)
قبله 
 . والأحاديث في صوم يوم عاشوراء والترغيب في ذلك كثيرة. ونظرًا إلى أن يوم السبت الموافق ثلاثين ذي الحجة من عام 1416 هـ حسب التقويم يحتمل أن يكون من ذي الحجة من جهة الرؤية وإكمال العدد، ويحتمل أن يكون هو أول يوم من شهر عاشوراء 1417 هـ إذا كان شهر ذي الحجة 29 يومًا، فإن الأفضل للمؤمن في هذا العام أن يصوم الاثنين والثلاثاء احتياطًا؛ لأن يوم الأحد يحتمل أن يكون التاسع إن كان شهر ذي الحجة ناقصًا، ويحتمل أن يكون هو الثامن إن كان شهر ذي الحجة كاملاً، ومن صام يوم الأحد والاثنين والثلاثاء فحسن؛ لما في ذلك من تمام الاحتياط لهذه السنة، ولأن صوم ثلاثة أيام من كل شهر سنة معلومة عن النبي صلى الله عليه وسلم. وللبيان والإيضاح جرى تحريره. وأسأل الله أن يوفقنا وجميع المسلمين لما يرضيه، وأن يجعلنا جميعًا من المسارعين إلى كل خير، إنه جواد كريم، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وآله وصحبه.


عبد العزيز بن عبد الله بن باز
مفتي عام المملكة العربية السعودية
ورئيس هيئة كبار العلماء
وإدارة البحوث العلمية والإفتاء

0 comments:

Newer Post Older Post Home