Blogger Template by Blogcrowds.

Establish a mahram relationship:breastfeeding and their rulings


Establish a mahram relationship:breastfeeding and their rulings

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen رحمه الله said: The words “and one who is not pregnant” mean: if a woman breastfeeds a child without having been pregnant. This happens a great deal: if a child cries, a woman comes along who has no milk and is not married, and she gives him her breast in order to quieten him, and the sucking stimulates milk production. If he breastfeeds five times or more, does he become a son to her? The author said no, because that came about without there having been a pregnancy. But this reason is not sufficient to prove his point. The correct view, which is held by the three imams, is that it does create the mahram relationship; if the child breastfeeds from a woman five times, then he becomes a son to her, whether she was a virgin or beyond the age of childbearing or had a husband. The evidence that it established the mahram relationship is based on the text and rational evidence. 

The textual evidence for that is the general meaning of the words of Allah (interpretation of the meaning): “Forbidden to you (for marriage) are: … your foster mother who gave you suck…” [an-Nisa’ 4:23]. And there is nothing in the Qur’aan or Sunnah to stipulate that the milk should be the result of pregnancy, so the general meaning of the text still stands. 

The rational evidence is that the wisdom behind the milk establishing the mahram relationship is the nourishment of the child thereby. If the child is nourished by it, then the reason for it creating the mahram relationship has been established. With regard to the verse (interpretation of the meaning) “The mothers shall give suck to their children…” [al-Baqarah 2:233], what it refers to what the mother should do of completing the term of breastfeeding. So the correct view is that a woman’s milk creates the mahram relationship whether it is the result of pregnancy or otherwise. So the milk of a virgin creates the mahram relationship, and the milk of an old woman who has no husband and is past the age of childbearing creates the mahram relationship.

From ash-Sharh al-Mumti‘ ‘ala Zaad al-Mustaqni‘, 13/440, 441

الشيخ محمد بن صالح العثيمين – رحمه الله - : " قوله " وغَيْرُ حُبْلَى " يعني : لو أن امرأة أرضعت طفلاً بدون حمل ، وهذا يقع كثيراً فإن بعض الصبيان يبكي فتأتي امرأة ليس فيها لبن ولم تتزوج فتلقمه ثديها تريد أن تسكته ، ومع المص تدر عليه ، ويكون فيها لبن ، ويرضع خمس مرات أو أكثر ، فهل يكون ولداً لها ؟ يقول المؤلف : لا ؛ لأنه حصل من غير حمل ، وهذا التعليل لا يكفي في عدم إثبات هذا الحكم المهم ، والصواب الذي عليه الأئمة الثلاثة : أنه محرِّم ، وأن الطفل إذا شرب من امرأة خمس مرات فإنه يكون ولداً لها ، سواء كانت بكراً أم آيسة أم ذات زوج ، فهو محرِّم بالدليل والتعليل .
فالدليل : عموم قول الله تبارك وتعالى ( وَأُمَهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ ) وليس في الكتاب ولا في السنَّة اشتراط أن يكون اللبن ناتجاً عن حمل فتبقى النصوص على عمومها .

والتعليل : أن الحكمة من كون اللبن محرِّماً هو تغذي الطفل به ، فإذا تغذى به الطفل حصل المقصود ، أما الآية ( وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ ) إنما سيقت لبيان ما يجب على الأم من إتمام الرضاعة ، فالصواب إذاً : أن لبن المرأة محرِّم سواء صار ناتجاً عن حمل أو عن غير حمل ، فلبن البكر محرم ، ولبن العجوز التي ليس لها زوج وأيست محرم " الشرح الممتع على زاد المستقنع " ( 13 / 440 ، 441 ) .

0 comments:

Newer Post Older Post Home