Blogger Template by Blogcrowds.

Acquiring Islamic knowledge from tapes

Acquiring Islamic knowledge from tapes

Are tapes regarded as one of the ways to gain knowledge? What is the best way to benefit from them?

Shaykh Muhammad ibn Saalih ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked this question, and he replied as follows:

No one doubts that these tapes are one of the means of acquiring knowledge. We do not deny that Allaah has blessed us through these tapes from which we have gained a great deal of knowledge, because they have brought us the words of the scholars no matter where they may be.

Here in our homes, there is a huge distance between us and this scholar, but it is easy for us to hear his words via this tape. This is one of the blessings that Allaah has bestowed upon us. Indeed it is proof both for us and against us, for knowledge has spread widely through these tapes.

With regard to how we may benefit from them:

This depends on the situation of the person himself. Some people may benefit from them whilst driving, others may listen to them whilst eating lunch or dinner, or drinking coffee.

The point is that the way in which benefit is derived from them depends on the individual himself; we cannot lay down any general rules.

From Fataawa al-Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen, Kitaab al-‘Ilm,  p. 193

 تحصيل العلم الشرعي عن طريق الأشرطة

هل تعتبر أشرطة التسجيل طريقة من طرق العلم ؟ وما هي الطريقة المثلى للاستفادة منها ؟ .

سُئل العلامة فضيلة الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله تعالى السؤال السابق فأجاب رحمه الله بقوله :

أما كون هذه الأشرطة وسيلة من وسائل تحصيل العلم فهذا لا يَشُكُّ فيه أحد , ولا نجحد نعمة الله علينا في هذه الأشرطة التي استفدنا كثيراً من العلم بها ؛ لأنها توصّل إلينا أقوال العلماء في أي مكان كنا .

ونحن في بيوتنا قد يكون بيننا وبين هذا العالم مفاوز ويسهل علينا أن نسمع كلامه من خلال هذا الشريط , وهذه من نعم الله - عز وجل - علينا , وهي في الحقيقة حجة لنا وعلينا , فإن العلم انتشر انتشاراً واسعاً بواسطة هذه الأشرطة .

وأما كيف يستفاد منها ؟

فهذا يرجع إلى حال الإنسان نفسه , فمن الناس من يستطيع أن يستفيد منها وهو يقود السيارة , ومنهم من يستمع إليه أثناء تناوله لطعام الغداء أو العشاء أو القهوة .

المهم أن كيفية الاستفادة منها ترجع إلى كل شخص بنفسه , ولا يمكن أن نقول فيها ضابطاً عاماً .

من فتاوى الشيخ محمد بن صالح العثيمين , كتاب العلم ، صفحة ( 193 )

0 comentarios:

Newer Post Older Post Home