Blogger Template by Blogcrowds.

Can mustahabb charity be given to a non-Muslim?


Can mustahabb charity be given to a non-Muslim?

Shaykh Saleh al’fawzaan حفظه الله

If a man needs charity and he does not pray, is it permissible to give him charity?.

Obligatory charity, such as zakaah or other financial obligations, like expiation, vows and zakaah al-fitr, cannot be given to a kaafir unless it is intended to soften their hearts (towards Islam). But voluntary charity and donations may be given to non-Muslims if that will serve an interest, such as if they are close relatives and so on, because the Prophet صلى الله عليه وسلم  aid to Asma’ bint Abi Bakr رضي الله عنه:  “Uphold ties of kinship with your mother” who was a kaafir woman. 

But with regard to zakaah and obligatory charity, it is not permissible to give them to a kaafir except in cases where their hearts are to be softened (towards Islam), because the Prophet صلى الله عليه وسلم said concerning zakaah: “It is to be taken from their rich and given to their poor” referring to Muslims. 


Al-Muntaqa min Fataawa al-Fawzaan (2/333).

هل تدفع الصدقة المستحبة لغير المسلم؟

إذا كان الرجل محتاجاً إلى الصدقة وهو لا يصلي ، فهل يجوز التصدق عليه ؟


" الصدقة الواجبة من الزكاة وغيرها من الواجبات المالية كالكفارات والنذور ، وصدقة الفطر لا تدفع إلى كافر إلا إذا كان من المؤلفة قلوبهم ، أما صدقة التطوع والتبرعات ، فيجوز دفعها إلى غير مسلم إذا كان يترتب على هذا مصلحة ككونه قريبا من الأقرباء أو غير ذلك ؛ لقوله صلى الله عليه وسلم لأسماء بنت أبي بكر رضي الله عنه : ( صِلِي أمك ) ، وكانت كافرة .

أما الزكاة والصدقات الواجبة ، فلا يجوز دفعها إلى الكافر إلا في حالة المؤلفة قلوبهم ؛ لقوله صلى الله عليه وسلم في الزكاة : ( تؤخذ من أغنيائهم فترد على فقرائهم ) يعني المسلمين " 


"المنتقى من فتاوى الفوزان" (2/333) .

0 comments:

Newer Post Older Post Home