The
difference between slaves and prostitutes
Shaykh AbdelKarim al Khudayr حفظه الله
I've heard that it is allowed for men to have
intercourse with their slaves. Does that stand for women too, and if men can
have intercourse with their slaves (the ones they have bought) then why is it so
much ill thought of the prostitutes...they too are, kind of bought at others
will, for shorter time period perhaps. Can you make all this clear & why is
it so that Islam did not stop slavery....they are humans as well, & are
against their will kept in captivity & against their will may be forced into
intercourse?
Slavery in Islam was originally prescribed because of
Kufr. If there is jihaad between the Muslims and the kuffaar, and a number of
kuffaar are taken prisoner, the commander is given the choice of sharing them
out, doing them a favour (by releasing them) or paying their ransom. If they are
shared out as part of the booty, they become slaves, subject to the laws
governing products which may be sold. But at the same time, Islam urges the
freeing of slaves and makes doing so an act of expiation for numerous sins. In
principle, slavery is not something that is desirable; what is encouraged in
Islam is the freeing of slaves. If a woman is enslaved according to sharee’ah,
it is permissible for her master to have intercourse with her. This is unlike
prostitution or zinaa, which Islam has forbidden as a precaution against mixing
lineages and other reasons for which it is forbidden. There is no comparison
between the two, because if a slave woman becomes pregnant, the child belongs to
the master and she becomes free when he dies, because she has become the mother
of the master’s child (umm walad), and is subject to the same rulings as a wife.
And Allaah knows best.
الفرق بين الإماء والبغايا
السؤال :
سمعت بأنه يجوز للرجل أن يجامع أمته ، فهل
ينطبق هذا على المرأة أيضاً ؟
إذا جاز للرجل أن يجامع أمته (التي اشتراها)
فلماذا نأخذ فكرة سيئة عن النساء البغايا … لأنهم أيضا يتم شراؤهم ولكن لوقت
قصير.
هل يمكن أن توضح هذا ؟ ولماذا لم يمنع
الإسلام العبودية ؟ هم آدميون كذلك ولكن إرادتهم مأسورة وربما هم مجبرون على الجماع
.
الشيخ عبد الكريم الخضير
الجواب :
الرق في الإسلام إنما شرع في الأصل بسبب
الكفر فهو عجز حكمي بسبب الكفر فإذا حصل الجهاد بين المسلمين والكفار وأسر مجموعة
من الكفار فلولي الأمر أن يقسم الأسرى أو يمن عليهم أو يدفعون الفدية فإذا قسموا
بين الغانمين صاروا أرقاء في حكم السلع يباعون ومع ذلك فالشرع حث على العتق وجعله
كفارة لأعمال كثيرة فالرق ليس محبوباً في الأصل بل المحبوب في الشرع عتق الأرقاء
فإذا تم الرق على الوجه الشرعي جاز للسيد وطء أمته ، بخلاف البغاء - الزنا - فقد
حرمه الشرع منعاً لاختلاط الأنساب وغيره من الحكم الذي من أجلها حرم الزنا فلا قياس
حينئذ لأن الأمة إذا وطئت وأنجبت صار الولد للسيد وحينئذ تعتق بموته لأنها صارت أم
ولد في حكم الزوجة ، والله أعلم .
No comments:
Post a Comment