Moving the
lips while reciting the Koran
Shaykh Bin Baz رحمه
الله
Q: Some of the people take the Mushaf and look in it
without moving their lips, is the one who does this considered to be reading the
Koran, or is a must that he pronounce the words and must it be audible in order
to receive the reward for reading the Koran? And will the person be rewarded by
(only) looking into the Mushaf? Please benefit us, may ALLAH reward you.
A: There is nothing wrong with looking into the Koran
to reflect upon it and to contemplate and understand the meanings, but this
person is not considered to be reading the Koran and he will not receive the
virtue of reading the Koran unless he pronounces the (words of) Koran; even if
those around him do not hear him. This is based on the statement of the Prophet
peace and blessings are upon him: “Read the Koran because verily it will come on
the Day of Judgment as an intercessor for its companion”. (Narrated by Muslim)
And what the Prophet peace and blessings are upon him intended by “its
companions” was those who work by it, as comes in other hadith. And he, peace
and blessings are upon him said: “Whoever reads a letter from the Koran then he
will have a good deed, up to ten times”. (From Timirdee and Ad-Daarami with a
good chain) And the person is not considered to be reading the Koran unless he
pronounces the words, as the people of knowledge have stated; and with Allah
lies success.
لسؤال :
سماحة الشيخ عبد العزيز بن عبد الله بن باز
سلمه الله(رحمه الله)، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أما بعد:
فإن بعض الناس يأخذون المصحف ويطالعون فيه
دون تحريك شفتيهم، هل هذه الحالة ينطبق عليها اسم قراءة القرآن، أم لا بد من التلفظ
بها والإسماع لكي يستحقوا بذلك ثواب قراءة القرآن؟ وهل المرء يثاب على النظر في
المصحف؟ أفتونا جزاكم الله خيراً.
الجواب :
وعليكم السلام ورحمة الله
وبركاته..
لا مانع من النظر في القرآن من دون قراءة
للتدبر والتعقل وفهم المعنى، لكن لا يعتبر قارئاً ولا يحصل له فضل القراءة إلا إذا
تلفظ بالقرآن ولو لم يسمع من حوله، لقول النبي صلى الله عليه وسلم: ((اقرءوا القرآن
فإنه يأتي يوم القيامة شفيعاً لأصحابه)) رواه مسلم. ومراده صلى اله عليه وسلم
بأصحابه الذين يعملون به، كما في الأحاديث الأخرى، وقال صلى الله عليه وسلم: ((من
قرأ حرفاً من القرآن فله به حسنة والحسنة بعشر أمثالها)) خرجه الترمذي، والدارمي
بإسناد صحيح، ولا يعتبر قارئاً إلا إذا تلفظ بذلك، كما نص على ذلك أهل العلم، والله
ولي التوفيق.
المصدر :
مجموع فتاوى ومقالات متنوعة الجزء
الثامن.
http://www.binbaz.org.sa/index.php?p....fatawa&id=2013
No comments:
Post a Comment