Saturday 27 September 2014

Reasons Eemaan Increases and Decreases






:bism:

Reasons Eemaan Increases and Decreases

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-Uthaymeen

Reference: Fiqhul ‘Ibaadaat: P.59



We wish to know what things enable Eemaan to increase and what things make it decrease?


As far as the things that make Eemaan increase, then from them:

The first reason: To know Allaah Ta’aala with His names and attributes. Indeed whenever a person’s knowledge of Allaah and His names and attributes increases, then his Eemaan increases without a doubt as a result. This is why you will find that the people of knowledge, those who know about the names and attributes of Allaah what others do not, you will find that they have stronger Eemaan than other than them from this perspective.

The second reason: To Ponder over the Ayaat (signs) of Allaah, Both the universal and legislated signs. Indeed whenever a person ponders over the universal Ayaat, which is the creation; the heavens, the earth, humans, animals and other than that, will increase in Eemaan. Allaah Ta’aala says:

{And on the earth are signs for those who have Faith with certainty. And also in your own selves, Will you not then see?} 

There are many verses that prove this. What I mean is, the verses that prove that if a person was to ponder and contemplate upon the universe, his Eemaan as a result will increase.

The third reason: 
To practice a lot of good deeds, for whenever a person increases in practicing good deeds, his Eemaan will increase, whether these deeds are from the deeds of the tongue or actions of the body parts. For indeed Dhikr, (remembrance of Allaah) increases Eemaan in its amount (i.e. the number of times one makes Dhikr) as well as in the way it is practiced. Salaat and Sawm (fasting) as well, and Hajj increases Eemaan as in regards to the number of times it is practiced, as well as in regards to the way in which it is practiced.

As for the reasons why Eemaan decreases then it is the complete opposite of what has been mentioned. So ignorance of the names and attributes of Allaah will make Eemaan decrease. Because if a person does not know the names and attributes of Allaah, then he lacks knowledge of them that [if he had] would in turn enable him to increase in Eemaan.

The second reason: That one does not ponder over the universal and legislated Ayaat of Allaah. Indeed this causes Eemaan to decrease, or in the least will stop its growth .

Thirdly: Falling into sins, for indeed the sin has a tremendous effect on the heart and on Eemaan!. This is why the messenger of Allaah صلى الله عليه و سلم said:

“The zaanee (adulterer) does not commit zinaa (adultery) while he is a believer at the time of the act.” 

Fourthly: Leaving off obedience (to Allaah and his Messenger), for indeed leaving off obedience is from the reasons that decrease one’s Eemaan. However, if this certain action of obedience was Waajib (compulsory), and one leaves it without a reason, then this is a decrease in Eemaan that one is blameworthy as well as punished for. But if it isn’t Waajib, or it is Waajib and one leaves it with an excuse, then it is a decrease of Eemaan that one is not punished for. This is why the Messenger of Allaah declared that women are deficient in ‘Aql (mentality) and Deen (Religion), and the reason he said that they had a deficiency in their Deen is because they do not pray or fast during their menses, rather they are ordered not to pray or fast, but because they are unable to practice these actions (during menses) that a man is able to practice , they decrease (in Deen) compared to a man from this perspective.

To read the book in english  http://understand-islam.net/site/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=177

أسباب زيادة الإيمان
الشيخ محمد بن صالح العثيمين

المرجع: فقه العبادات للشيخ ابن عثيمين - ص59

الباب: العقيدة

هل الإيمان يزيد وينقص؟
السبب الأول: معرفة الله بسمائه وصفاته، فان الإنسان كلما ازداد معرفة بالله وبأسمائه وصفاته ازداد إيمانا بلا شك، ولهذا تجد أهل العلم الذين يعلمون من أسماء الله وصفاته ما لا يعلمه غيرهم، تجدهم أقوى إيمانا من الآخرين من هذا الوجه. السبب الثاني: النظر في آيات الله الكونية والشرعية، فان الإنسان كلما نظر إلى الآيات الكونية التي هي المخلوقات- السماوات والأرض والإنسان والبهيمة وغير ذلك- ازداد إيمانا قال الله تعالى: { وفى الأرض ءايات للموقنين (20) وفي أنفسكم أفلا تبصرون} والآيات الدالة على هذا كثيرة وأعنى الآيات الدالة على إن الإنسان بتدبره وتأمله في هذا الكون يزداد إيمانا. السبب الثالث: كثرة الطاعات، فالإنسان كلما كثرة طاعته ازداد بذلك إيمانا، سواء كانت هذه الطاعات من الطاعات القولية أو الفعلية، فالذكر يزيد الإيمان كمية وكيفية، والصلاة، والصوم، والحج يزيد الإيمان أيضا كمية وكيفية. إما أسباب النقصان فانه على العكس من ذلك، فالجهل بأسماء الله وصفاته يوجب نقص الإيمان، لان الإنسان إذا لم يعرف أسماء الله وصفاته ينقصه العلم بهذه الأسماء والصفات التي تزيد في الإيمان. السبب الثاني: الإعراض عن التفكر في آيات الله الكونية والشرعية، فان هذا يسبب نقص الإيمان، أو على الأقل ركوده وعدم نموه. الثالث: فعل المعصية فان للمعصية آثار عظيمة على القلب، وعلى الإيمان، ولهذا قال النبي عليه الصلاة والسلام: (( لا يزنى الزاني حين يزنى وهو مؤمن. والرابع: ترك الطاعة، فان ترك الطاعة سبب لنقص الإيمان، لكن إن كانت الطاعة واجبة وتركها بلا عذر، فهو نقص يلام عليه ويعاقب، وان كانت طاعة غير واجبة، أو واجبة لكن تركها لعذر، فانه نقص لا يلام عليه، ولهذا جعل النبي صلى الله عليه وسلم النساء ناقصات عقل ودين، وعلل نقصان دينها بأنها إذا حاضت لم تصل ولم تصم، مع أنها لا تلام على ترك الصلاة والصيام في حال الحيض، بل هي مأمورة بذلك، لكن لما فاتها الفعل الذي يقوم به الرجل، صارت ناقصة عن الرجل من هذا الوجه


No comments:

Post a Comment