Monday 14 July 2014

Fasting of the Sick Person

Fasting of the Sick Person
 
 
Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) said:
 
If specialist doctors determine that this sickness of yours is one for which there is no hope of a cure, then you must feed one poor person for every day of Ramadaan, and you do not have to fast. The measure of that (food to be given) is half a saa’ of the local staple food, whether it is dates, rice or something else. If you invite a poor person for a meal, lunch or dinner, that is sufficient. But if the doctor determines that there is hope for recovery from your sickness, then you do not have to feed a poor person, rather you have  to make up the missed fasts when Allaah grants you healing from that disease, because Allaah says (interpretation of the meaning): 
 
“and whoever is ill or on a journey, the same number [of days which one did not observe Sawm (fasts) must be made up] from other days” 
[al-Baqarah 2:185]
 
I ask Allaah to bless you with healing from all ills and to make what has befallen you a purification and an expiation from sin, and to enable you to be patient and seek reward, for He is the best One to be asked. 
 
Fataawa al-Shaykh Ibn Baaz (15/221).
 
The scholars of the Standing Committee for Issuing Fatwas were asked:
 
I fell sick with kidney disease and I had two operations. The doctors advised me to drink water night and day, no less than two and a half litres every day. They also told me that fasting and refraining from drinking water for three consecutive hours would expose me to danger. Should I follow their advice, or should I put my trust in Allaah and fast, even though they told me that I have the potential to develop kidney stones? Or what should I do? If I do not fast, what is the expiation I have to give?
 
They replied:
 
If the matter is as you described, and these doctors are highly skilled in medicine, then what is prescribed is for you not to fast, so as to protect your health and ward off harm from yourself. Then if you recover and are able to make up the fasts without any hardship, you have to make them up, but if the sickness that has befallen you continues or there is the danger of your developing kidney stones if you do not continually drink water, and the doctors have determined that there is no hope of recovery from that, then you have to feed one poor person for every day that you do not fast.
 
 
Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz, Shaykh ‘Abd al-Razzaaq ‘Afeefi, Shaykh ‘Abd-Allaah ibn Ghadyaan, Shaykh ‘Abd-Allaah ibn Munay’.
 
Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (10/179, 180)
 
 
Shaykh Ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) was asked about a person who was affected by a chronic disease and the doctors advised him never to fast, but he consulted doctors in another country and was healed by Allaah’s leave. Five Ramadaans have passed and he did not fast. What should he do after Allaah has healed him? Should he make them up or not? 
 
He replied:
 
If the doctors who advised him never to fast were Muslims, trustworthy and familiar with this sickness, and they told him that there was no hope of recovery for him, then he does not have to make it up, and it is sufficient for him to feed poor persons (one for every day missed), but he has to fast in the future.
 
Fataawa al-Shaykh Ibn Baaz (15/355).
 
 
قال الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله :
"إذا قرَّر الأطباء المختصون أن مرضك هذا من الأمراض التي لا يُرجى برؤها : فالواجب عليك إطعام مسكين عن كل يوم من أيام رمضان ، ولا صوم عليك ، ومقدار ذلك نصف صاع من قوت البلد ، من تمر ، أو أرز ، أو غيرهما ، وإذا غديتَه أو عشيتَه : كفى ذلك ، أما إن قرروا أنه يرجى برؤه : فلا يجب عليك إطعام ، وإنما يجب عليك قضاء الصيام إذا شفاك الله من المرض ، لقول الله سبحانه : ( وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ) .
وأسأل الله أن يمنَّ عليك بالشفاء من كل سوء ، وأن يجعل ما أصابك طهوراً وتكفيراً من الذنوب ، وأن يمنحك الصبر الجميل ، والاحتساب ، إنه خير مسئول "  .
 
" فتاوى الشيخ ابن باز " ( 15 / 221 ) .
 
قد سئل علماء اللجنة الدائمة للإفتاء :
مرضتُ بمرض الكلى ، وأُجريت لي عمليتان ، ونصحني الأطباء أن أشرب الماء ليلاً ونهاراً ، وبما لا يقل عن لترين ونصف يوميّاً ، كما أخبروني أن الصيام والكف عن شرب الماء ثلاث ساعات متتالية يعرضني للخطر ، هل أعمل بكلامهم ، أو أتوكل على الله ، وأصوم مع أنهم يؤكدون بأن عندي استعداداً لتخلق الحصى ، أو ماذا أفعل ؟ وإذا لم أصم فما الكفارة التي عليَّ دفعها ؟ .
فأجابوا :
" إذا كان الأمر كما ذكرت ، وكان هؤلاء الأطباء حذَّاقا بالطب : فالمشروع لك أن تفطر ؛ محافظة على صحتك ؛ ودفعاً للضرر عن نفسك ، ثم إن عوفيت وقويت على القضاء دون حرج : وجب القضاء ، وإن استمر بك ما أصابك من المرض ، أو الاستعداد لتخلق الحصى عند عدم تتابع شرب الماء ، وقرر الأطباء أن ذلك لا يُرجى برؤه : وجب عليك أن تُطعم عن كل يوم أفطرته مسكيناً " 
 .
الشيخ عبد العزيز بن باز ، الشيخ عبد الرزاق عفيفي ، الشيخ عبد الله بن غديان ، الشيخ عبد الله بن منيع .
" فتاوى اللجنة الدائمة " ( 10 / 179 ، 180 ) .
 
قد سئل الشيخ بن باز رحمه الله عن شخص أصابه مرض مزمن ونصحه الأطباء بعدم الصوم دائماً ولكنه راجع أطباء في غير بلده وشفي بإذن الله , وقد مر عليه خمس رمضانات وهو لم يصمها , فماذا يفعل بعد أن شفاه الله , هل يقضيها أم لا ؟
فأجاب :
" إذا كان الأطباء الذين نصحوه بعدم الصوم دائما أطباء من المسلمين ، الموثوقين ، العارفين بجنس هذا المرض ، وذكروا له أنه لا يرجى برؤه : فليس عليه قضاء ، ويكفيه الإطعام ، وعليه أن يستقبل الصيام مستقبلاً " .
" فتاوى الشيخ ابن باز " ( 15 / 355 ) .
 
 

No comments:

Post a Comment